"Gjennom dette kurset skal studentene oppnå en grunnleggende forståelse av forholdet mellom IKT og læring historisk, samfunnsmessig, teoretisk og praktisk. Kurset legger grunnlaget for arbeidet i masterstudiet gjennom nettbaserte presentasjoner for og diskusjoner med medstudenter samt planlegging av individuell studieplan og pensum i samråd med mentor. Kurset gir i tillegg kompetanse til å undervise i hovedområdet Digital samtid i programfaget Informasjonsteknologi 1 i videregående skole."
Individuell pensumliste
Læringsteorier
| Tittel | Type | Sideantall |
|---|---|---|
| Säljö, Roger. (2006). ”Læring og kulturelle redskaper. Om lærerprosesser og kollektive hukommelsen”. | Bok | 226 s. |
| Koschmann, T. (1996). ”Paradigm Shifts and Instructional Technology. An Introduction”. I boken i Koschmann, T. (1996). ”CSCL: Theory and Practice of emerging paradigm”. | Artikkel | 25 s. |
| Wenger, E., N. White, et al. (2009). ”Digital habitats: stewarding technology for communities”. | Bok | 227 s. |
Samlet antall sider: 478
Kommunikasjon og nye medier
| Tittel | Type | Sideantall |
|---|---|---|
| Buckingham, David (2008), ”Youth, identity, and digital media”. (Del I og del III skal leses). | Bok | 133 s. |
| Dalsgaard, C. and M. F. Paulsen (2009), ”Transparency in Cooperative Online Education”. | Artikkel | 17 s. |
| Bereiter, C., & Scardamalia, M. (2003), ”Learning to Work Creatively with Knowledge” | Artikkel | 23 s. |
| Tu, Chih-Hsiung and Marina McIsaac (2002), ”The Relationship of social Presence and Interaction in Online Classes”. | Artikkel | 20 s. |
| Siemens, George (2005), ”Connectivism: A learning theory for the digital age”. | Artikkel | 8 s. |
| Johannesen, M. (2012). ”The role of virtual learning environments in a primary school context: An analysis of inscription of assessment practices”. | Artikkel | 12 s. |
Samlet antall sider artikler: 80
Utdanning og samfunn
| Tittel | Type | Sideantall |
|---|---|---|
| Carm, Ellen & Leikny Øgrim (forthcoming), ”M-learning—a potential for women’s empowerment?” | Artikkel | 18 s. |
| Erstad, Ola (2007), ”Den femte grunnleggende ferdighet - noen grunnlagsproblemer”. | Artikkel | 12 s. |
| Østerud, Svein (red) (2009), ”Enter. Veien til en ikt-didaktikk”. | Bok | 228 s. |
| Enjolras, Bernard, R. Karlsen, K. Steen-Johnsen, D. Wollebæk (2013), ”Liker - liker ikke. Sosiale medier, samfunnsengasjement og offentlighet”. | Bok | 200 s. |
| Rasmussen, Terje (2007), ”Kampen om internett”. | Bok | 229 s. |
Samlet antall sider: 687
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar